Als je last hebt van angsten: wat moet je ermee?

Mensen die angst- of paniekklachten hebben weten vaak niet wat er met hen gebeurt. Benauwdheid en hartkloppingen kunnen intens aanvoelen en mensen krijgen vaak het idee dat zij een hartinfarct krijgen, waardoor de angst nóg meer toe kan nemen. Als deze angst- of paniekaanvallen vaker voorkomen, beland je in een vicieuze cirkel; je wordt uiteindelijk angstig voor de angst. De klachten nemen alsmaar toe.

Niet altijd is de oorzaak van de angst duidelijk. Het lijkt er soms op dat de angst uit het niets kan ontstaan. Tóch is het belangrijk om te kijken wanneer de angst is begonnen, hoe de angstklachten zich hebben ontwikkeld in de tijd, of er meer mensen in de familie zijn die vergelijkbare klachten hebben of hebben gehad. Ook is het van belang om te kijken naar gebeurtenissen in iemands leven die bij kunnen dragen aan deze angstklachten. Soms kan medicijnen je goed helpen om de angst wat te onderdrukken, zodat je daarna kunt werken aan wat maakt dat jij last hebt van deze angst.

Soms kunnen angstklachten zonder een directe aanleiding ontstaan. Vaker gaan er situaties aan vooraf. Bepaalde gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat je angstklachten krijgt. Een verhuizing, een relatiebreuk, ontslag, ziekte van jezelf of iemand uit jouw directe omgeving, de COVID-19-pandemie en de gevolgen daarvan. Niet altijd heb je duidelijk waar de angst mee te maken heeft. De verwachtingen en de realiteit komen niet altijd met elkaar overeen.

Tijdens de gesprekken ga ik met jou kijken waar de angst mee te maken heeft. Zijn er gebeurtenissen aan te wijzen waardoor de angst is ontstaan, of zijn er juist factoren in jouw leven die ervoor zorgen dat de angst steeds weer actueel wordt? Soms is het zo dat angst- en depressieve klachten met elkaar samenhangen. Ook dat ga ik met jou uitzoeken.

In mijn praktijk heb ik een vrouw begeleid die bij mij kwam omdat zij vertelde plotseling angstklachten te hebben.  In eerste instantie kan zij goed vertellen wat er met haar aan de hand is.  Als ik doorvraag valt mij op dat haar verhaal stokt en ze begint snel over iets anders. Ik krijg het gevoel dat ik niet door mag vragen. Als ik na een aantal gesprekken haar probeer te confronteren met wat zij zegt, draait zij er om heen en wil ze weg. Aan de ene kant is zij leergierig, terwijl ik zie dat zij aan de andere kant allerlei zaken in contact met mij uit de weg gaat.

Na enkele gesprekken krijg ik door dat zij in haar leven is gewend om een werkelijkheid te creëeren. In deze realiteit kan zij een beeld van zichzelf vormen en naar anderen ophouden. In haar vroege jeugd werd zij niet gezien voor wie zij was. Ik krijg steeds meet het idee dat ik hier te maken heb met een hoogsensitieve vrouw, die met alle prikkels die bij haar binnenkomen geen raad weet.

Op een duidelijke liefdevolle en directe manier kon ik stapje voor stapje bij haar blijven en met haar kijken wat er met haar gebeurde. Samen konden wij kijken hoe haar gedachten haar gevoelens beïnvloeden. In de loop van de tijd durfde ze steeds meer naar haar eigen patroon van vermijding te kijken. Dit patroon draagt namelijk voor deze vrouw bij aan de angstklachten die zij heeft. Na een aantal maanden konden wij samen de gesprekken afbouwen, kreeg zij meer vertrouwen in zichzelf en was zij in staat om activiteiten te ondernemen.

Het leren omgaan met je angst start met het moment dat jij durft toe te geven dat jij het niet meer weet en dat jij niet meer wilt leven zoals jij dat altijd hebt gedaan. Erkenning voor datgene wat er is, is de eerste stap naar verandering.

Als jij last hebt van angstklachten, kun jij niet meer op jezelf vertrouwen, of voel je dat je aan het begin van een cruciale verandering staat in jouw leven of in jouw relatie(s),  neem dan contact met mij op via het contactformulier.