Corona-crisis en crisis in jouw relatie

Op dit moment is er sprake van een crisis in de wereld: door het Corona-virus kun jij niet alles meer doen wat je gewend was te doen. Wat vanzelfsprekend leek is niet meer zo vanzelfsprekend: Werken, uit eten gaan, een weekendje weg, wandelen, de sauna bezoeken, winkelen, bij vrienden en familie op bezoek bij jouw vader, moeder, opa of oma, samen borrelen. Allemaal zaken die nu niet meer kunnen. Zelfs een vakantie is op dit moment niet meer mogelijk.

Mark Rutte en Koning Willem-Alexander roepen op tot verdraagzaamheid en collectiviteit. Zorgen voor elkaar, naar elkaar omkijken, met elkaar kijken wat jij voor de ander kunt betekenen. Wél rekening houden met de afstand die je aan moet houden als je in contact bent met anderen: de inmiddels magische grens van 1,5 meter.

Maar wat als de collectiviteit in jouw huis ver te zoeken is? Maar wat als jij nu regelmatig denkt: ‘Kon ik maar naar mijn werk?’ Je kijkt naar je echtgenoot of partner, jullie maken regelmatig ruzie, eenvoudigweg omdat je nu beiden thuis bent, samen met de kinderen. De ruimte om je te bewegen is beperkt tot jouw eigen huis. Het begint met kleine dingen en het eindigt in ruzies. Voor de kinderen kun je deze ruzies ook niet meer verborgen houden, nu je met z’n allen in huis bent. Het irriteert je dat de kinderen continu thuis zijn en aandacht van je vragen. Het lukt steeds minder goed om met elkaar verbonden te blijven. Het huis oogt kleiner dan ooit. En dan zijn de maatregelen ook nog door het kabinet verlengd tot en met 28 april 2020. De scholen zijn in ieder geval dicht tot en met de meivakantie. Premier Rutte zei zelfs dat een verlenging niet is uitgesloten. 

Hoe komen jullie samen deze periode door. Een crisis in de wereld die grote gevolgen heeft voor jouw relatie met jouw partner. De crisis in de wereld, is inmiddels ook een crisis binnen jouw relatie aan het worden. 

5 tips hoe je hiermee om kunt gaan:

  1. Heb aandacht voor elkaar. Ga met elkaar zitten, doe de tv uit en leg je mobiele telefoon, je ipad en je laptop even aan de kant. Kijk elkaar aan en vertel wat jou bezig houdt of wat je  dwars zit. Praat uit jezelf en let op dat je de ander niet gaat verwijten. Dus: “Ik merk dat ik…”, of “Ik voel dat …”. En niet: “Jij luistert nooit naar mij” of “Jij bent altijd zo irritant als jij zo tegen de kinderen tekeer gaat.”
  2. Geef elkaar  iedere dag tenminste één compliment. Dit kan gaan over hoe de ander zich heeft aangekleed, lekker ruikt of er leuk uit ziet.  Ook kan het gaan om dat jouw partner iets liefs heeft gezegd tegen jou of tegen de kinderen. Misschien heeft jouw partner wel heerlijk gekookt: zeg dat jij dat lekker vindt.
  3. Een oefening kan jullie ook helpen: Het kan ook helpen om verbinding met je partner te maken zonder woorden: ga tegenover elkaar zitten, zet de kookwekker op bijvoorbeeld 3 minuten en kijk elkaar alleen maar aan. Zeg niets, kijk maar. Wat zie jij? Wie zie jij? Wat valt je op? Wat vind je leuk, wat vind je minder leuk? Ga eens bij jezelf na wat er gebeurt? Gaat jou dit gemakkelijk af? Wat gebeurt er met jou na 1 en 2 minuten? Lukt het je nog steeds? Als de 3 minuten voorbij zijn, praat je om beurten over wat je hebt ervaren. Hoe was dit om te doen? Laat elkaar uitpraten en onderbreek niet. Vertel wat het met jou heeft gedaan wat jouw partner tegen jou heeft gezegd.
  4. Verras elkaar. Je kunt bijvoorbeeld 1 keer per week met elkaar afspreken dat jij of jouw partner een verrassingsvond regelt. Je zit natuurlijk thuis, waardoor je heel creatief moet zijn om iets te bedenken.
  5. Voer rituelen in: Merk jij dat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat je elkaar begroet als je wakker wordt en dat je elkaar geen welterusten meer wenst bij het slapen gaan? Voer deze rituelen per direct in: als jullie wakker worden, geef je partner een kus en wens hem of haar een hele fijne dag. Ga je naar bed, kus je partner opnieuw. Geef een kus. Door dit soort rituelen in je dagelijkse leven in te bouwen, zorg je ervoor dat je contact met elkaar kunt houden. Zeker als je hele dagen bij elkaar in huis zit.

 

Lukt dit allemaal niet, twijfel je of jij verder wilt met jouw partner, is dit niet meer de relatie die jij voor ogen had, hebben jullie samen behoefte aan een smeerbeurt voor jouw relatie? Ook in tijden van Corona/COVID-19 is het mogelijk om een afspraak te maken met een relatietherapeut in Breda bij JanssenGestalt. Marco Schijf is voor jullie beschikbaar in zijn praktijk waarbij er tenminste 1,5 meter afstand is tussen de stoelen. Ook via Zoom, Skype, of andere online middelen is het mogelijk om relatiegesprekken te voeren. Je kunt Marco Schijf, relatietherapeut in Breda, bereiken via het contactformulier op deze pagina of rechtstreeks via 06-21563954 of praktijk@janssengestalt.nl